Installatie en beheer

De installatie van SQL Server kan overweldigend zijn. Er zijn meerdere opties om uit te kiezen en sommige keuzes zijn na installatie niet meer te veranderen. Andere keuzes verschillen per versie van SQL Server. Na de installatie komt het beheer. Vragen zoals “Hoe vaak maak je backups?”, “Welk recovery model kies je?”, “Wanneer defragmenteer je indexen?” zijn dan aan de orde van dag.

Deze training begint bij de installatie en gaat in op de verschillende mogelijkheden en gevolgen van de keuzes die je hier maakt. Na de installatie begint het beheer. Wat is belangrijk bij het aanmaken van een database. Welke keuzes heb je en wat betekenen deze. Een database wordt continu gebruikt en heeft ook onderhoud nodig. Wat is het verschil tussen indexen fragmenteren en statistieken bijwerken? En wanneer kies je welke?

Inhoud

  1. Introductie: Een introductie in deze training en SQL Server in het algemeen.
  2. Installatie: Dit hoofdstuk gaat dieper in op de verschillende installatie opties maar ook mogelijkheden. Ook de relatie met Windows wordt hier nader bekeken.
  3. Server configuratie: Niet alles kun je tijdens de installatie instellen. Sommige zaken moet je achteraf aanpassen.
  4. Security: Nadat onze server goed geconfigureerd is kan deze gebruikt worden. Maar niet voordat we goed hebben gekeken naar de verschillende security opties. Hoe stel je de firewall in, wat is het verschil tussen een login en een user.
  5. Backup en restore: Een database is het geheugen van een applicatie. Als de database niet beschikbaar is, is de applicatie meestal niet bruikbaar. Dit deel gaat daarom verder in op het nut van het maken van backups en welke mogelijkheden daar zijn.
  6. Indexen, statistieken en partities: Op dit punt onstaat meestal een spanningsveld tussen de ontwikkelaar en beheerder. Indexen en statistieken zijn een onderdeel van de applicatie, maar ze hebben impact op de performance van de server. Dit hoofdstuk behandeld het hoe en waarom van indexen en statistieken. Ook staan we kort stil bij partities.
  7. Centraliseren en automatiseren.
  8. Afsluiting